Stickat och digitalt för världens fötter

Linus Malmberg & Björn-Erik Willoch torsdag 30 aug 12


AFFÄRSARKITEKTUR USA är inte bara mästare på att ta medaljer i OS utan också på att hitta lönsamhet i världens intresse för idrott. 40-åringen Nike fortsätter att sin framgångssaga – nu med både stickade och uppkopplade skor.

Den 27 juli invigdes sommar-OS i London med pompa och ståt. Det var de trettionde olympiska spelen och precis som för 100 år sedan i Stockholm bjöd britterna på en storslagen show – det blev en riktig solskensolympiad.

År 1912 dominerade värdnationen Sverige tävlingarna med 64 medaljer. Sedan dess har mycket hänt. I sommar dominerade amerikanerna återigen prispallen och de fyllde på de hittills vunna 2 064 OS-medaljerna med ytterligare 104 stycken varav 46 guld.

Men det är inte bara i den sportsliga delen av elitidrotten som USA varit föregångare, utan också i den framgångsrika kommersialiseringen av vårt ökade intresse av idrott.

40 år av lönsamt sportmode

Nike är ett av världens största företag inom sportmode. Det grundades 1972 av friidrottaren Philip Knight och har sedan dess varit pionjär inom utvecklingen av en bransch som vuxit så det knakar.

Tillsammans med sin coach Bill Bowerman utvecklade han sportskon. Med den som grund – och med logotypen ”swooshen” och sloganen ”Just do it” – har Nike blivit en trendsättande dominant med över 20 miljarder dollar i omsättning.

Nikes affärsmodell och framgång är ett välkänt tema på världens handelshögskolor. De var tidiga med att lägga ut mycket av sin verksamhet på partners och kunde fokusera helhjärtat på förädlingen av varumärket. Genom att sponsra rätt stjärnor inom rätt sporter har Nike blivit urstarkt – och har lyckats med konststycket att göra den funktionella stilen på arenorna till högsta mode på gatorna.

Idag är det coolt att vara klädd i träningskläder och ha sportskor till kostym.

Men ingen affärsmodell varar för evigt och Nike är väl medvetna om att de ständigt måste utvecklas för att behålla sin position. I jakten på de framtida kunderna och en vinnande affärsmodell satsar Nike på två heta områden: hållbarhet och digitalisering.

Innovationen stickade skor

De har målmedvetet lanserat nya modeller som genom minskad vikt blivit allt mindre miljöpåverkande – och allt skönare att ha på fötterna. För att ta språnget till en resurssnål och hållbar sko insåg Nike att de behövde utforska nya sätt att tillverka den.

Den senaste innovationen sågs i OS när löpare från USA, Storbritannien, Ryssland och Kenya sprang i skor som inte sytts, men stickats!

Den nya tekniken heter Flyknit och den gör det möjligt att sticka skons överdel i en enda sömlös del. Det medför att inget material går till spillo samtidigt som skon har en lika bra passform som en strumpa. Enligt företaget är resultatet en av de lättaste, bäst passande skor som de någonsin gjort.

Skor kopplade till mobilen

Stefan Olander är svensken som är chef för Nike Digital Sport. Hans mål är att göra Nikes digitala affär lika stor och välkänd som den traditionellt analoga. Med konceptet Nike+ tog de steget till att bli integrerade med Apples produkter.

Idag kommer skor med standardiserad koppling till mobiler och musikspelare. Inom kort lanseras Nike+ Training som är som är en träningstjänst till spelkonsolen Xbox 360.

Nike har förstått att minskad miljöpåverkan och maximerad kundupplevelse står i fokus för en vinnande affärsmodell. Så här långt verkar de ha torrt på fötterna och tagit flera viktiga steg i rätt riktning. Framtiden får utvisa om det räcker för att än en än gång lägga världen för sina fötter.

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Business Intelligence
Metoder för ett lyckat BI-projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visuell workshopledning
Inriktning på mål och strategiutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Nyttovärdering och business case – Peng steg 1
Värderar och ökar nyttan
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Peng steg 2
Certifiera dig som Peng-ledare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Business Model Design
Strategisk affärsutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Data Scientist
For business
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Tjänstedesign
Värdeskapande kundupplevelser
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.5
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visualisera verksamhetens förmågor
Synliggör värdeflödet
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
GDPR – nyheter och praktisk anpassning
Så kommer du igång!
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prova på affärsmodellering
Praktisk övning i affärsmodellering
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Data vault modeling
Bli Data vault-certifierad
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Implementing SAFe 4.5 With SPC Certification
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer