Säkerhet blir varumärkesfråga i sociala medier

Annika Lidne onsdag 19 mar 14


SOCIALA MEDIER Har du en app? Alla måste ha en app! Ja, så låter det ofta idag. I farten glömmer de flesta något som blir allt viktigare för kunderna – säkerheten. Här finns en möjlighet – tre punkter att ha koll på.

Appar i mobilen och på Facebook har blivit superheta för marknadsförare som vill synas där kunderna finns. Men hur ofta tänker marknadsförare på säkerhet eller vad som händer med användarnas data? Aldrig vågar jag påstå.

Digitala medier ställer högre krav på marknadsförarna

Digitala medier förändrar marknadsförarens roll. Det räcker inte längre med att ha koll på OBS-värden, räckvidd och CPM. Marknadsförare måste också ha en teknisk förståelse för vad de beställer och vilka krav de bör ställa.

Många förlitar sig på att den konsult de anlitar ska vara "expert". Den krassa verkligheten i dagsläget är att det inte ens går att förvänta sig eller förlita sig på en sådan hygienfunktion som att en webbsajt är optimerad för bästa sökresultat om man inte specifikt beställer det.

Kopiering av kontaktinformation

I slutet av november släppte det sociala nätverket Path andra versionen av sin app för Android och iPhone. Från att ha kämpat på med en mindre skara digirati, strömmande användarna in till den nya, mycket snygga appen. Allt gick jättebra.

Sedan slog bomben ned i början av februari.

För att hitta andra av dina vänner som använder Path, såg utvecklaren Arun Thampi till att appen laddade upp hela din adressbok till sina servrar - och behöll informationen där. Det här orsakade ett ramaskri i techsfären eftersom appen aldrig hade frågat användarna om lov. Path själva togs på sängen och vd:n Dave Morin svarade att de utvecklade enligt industripraxis och absolut inte gjorde något otillbörligt med informationen.

Och han hade rätt. Snart visade det sig att en lång rad populära appar som Twitter, Yelp och Hipster agerade på exakt samma sätt. Ingen har egentligen klagat på säkerhetsluckor eller att något av företagen utnyttjat informationen på ett otillbörligt sätt.

Den stora frågan handlar om förtroende. Vi som användare litar på att företagen inte missbrukar vårt förtroende och att de ber om tillåtelse när de gör något vi inte förväntar oss.

Ordval kan vara avgörande

Twitter meddelande att man ser över funktionen men ändrar också ordvalet. Man har redan tidigare bett om tillstånd för att hämta adressboksinformation.

Det är nog dock få användare som insett att orden "Find friends" (iOS) och "Scan your contacts" (Android) innebär att man laddar upp hela sin adressbok till Twitter och att informationen lagras där för att Twitter kontinuerligt ska kunna se om nya vänner infunnit sig och rekommendera dem.

Även Apple har tvingats se över sin praxis och ändra hur iOS ger utvecklare rättigheter till varierande delar av användarnas information. På Android måste en app fråga om tillstånd innan den får tillgång till exempelvis informationen i adressboken. Om du inte vill ge den tillstånd, kan du i allmänhet inte installera appen. Mängden av dialogrutor som ber om tillstånd, både på Android och på Facebook, skapar dock en blindhet. Vi klickar automatiskt OK utan att ens läsa igenom vad appen begär.

Dåligt utförande aldrig en ursäkt

Som ansvarig för en app är det lätt att säga "men vi frågade ju om tillstånd" om användare blir upprörda över ett missbrukat förtroende, exempelvis det aktuella adressboksfallet eller en Facebookapp som visar sig spamma ens egen och vännernas nyhetsflöden. Det är aldrig en ursäkt och det minskar inte på något sätt en negativ påverkan på varumärket.

Det handlar inte om att ha rätt eller fel, utan om att du som marknadsförare inte får missbruka dina kunders och dina fans förtroende.

Som beställare av en app och som ansvarig för varumärket är du ansvarig för att appen inte kräver mer tillgång till privat information eller konton än absolut nödvändigt. Du måste veta varför appen vill ha viss information eller tillgång till exempelvis Facebookkontot, vad den gör och vilken effekt det får. Du kan aldrig skylla ifrån dig på din konsult eller din utvecklare.

Tre punkter att ha koll på

Som du märker kan det bli jobbiga frågor när du vill nå dina kunder genom sociala appar. Här är tre sätt att säkra upp din app-investering:

  1. Hitta duktiga, erfarna utvecklare. Hitta inte "en kille som kan göra facebookappar" eller lita på att reklam/webbbyråns projektledare ställer rätt krav. Du är ansvarig för varumärket. Du måste ställa krav och kolla vad utvecklaren har gjort tidigare och att de faktiskt gjort appar tidigare. Ta referenser!
  2. Ställ krav på dina utvecklare! Fråga exakt vilken användardata som appen hanterar och varför. Måste den verkligen ha tillåtelse att göra mängder av saker på din Facebooksida eller kan vi begränsa det? Vilken information lagras och varför? Kan den posta information i användarens flöden och är det tydligt att användaren kan förvänta sig det?
  3. Testa alla steg själv och fundera på vad appen ber om tillåtelse för och vad det betyder.

Nu, ta och beställ en app. Det är klart att ni ska ha en app!

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Praktisk projektledning
Lyckas med dina projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Projektledaren, gruppen och ledarskapet
Utveckla dina färdigheter att hantera olika ledarsituationer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Projektledar­programmet
En helhetssyn på projektarbete
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Lean and Agile for Strategic Leaders
Skapa resultat med superfart
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prosci Change Management Certification
Certifiering inom förändringsledning
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
COBIT 5 Foundation
IT Governance-ramverket
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att coacha som ledare
Ger färdigheter i ett coachande ledarskap
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att övertyga som ledare
Bemästra förhandlings- och presentationsteknik
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Advanced Agile Team Leadership
Fördubbla ditt teams produktivitet
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Praktisk projektledning steg två
Genomför och avsluta projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Lead Developer
En karriärväg för utvecklare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Coaching i affärsengelska
Förbättra din affärsengelska
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att införa Scaled Agile Framework (SAFe)
Scaled Agile Framework®
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.0 – i praktiken
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad programledare
Digitala transformationer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
NLP för IT
Kommunicera effektivt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad chefsarkitekt
Ledarskap i arkitektur och handling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer