Robotbilar i Sverige

Robert Elm & Mathias Kristiansson fredag 30 nov 12


HÅLLBARA FÖRETAG Självkörande bilar kan snart finnas i Sverige. I dag ser vi hur science fiction blir verklighet runt hörnet – men vems verklighet är det som förändras?

När Henry Ford för drygt hundra år sedan inledde eran av massproducerade bilar, startade också en explosion av nya företag och branscher. Först kom en rad tillverkare av bilar och tillbehör följt av bensinstationer, verkstäder och återförsäljare.

Snart föddes närliggande branscher som väghotell, parkeringsbolag och anläggningsföretag. Möjligheten att bilpendla drev på utvecklingen i städernas förorter där nya shoppingcentrum växte upp som svampar med stigande markpriser som följd.

Nu ser vi början av en ny revolution, den förarlösa bilen. Googles självgående Toyota Prius har fått grönt ljus från delstaten Nevada att ta sig runt på allmänna vägar utan förare. Kalifornien och Florida följer efter.

När vi alla äntligen kan arbeta eller sova hela vägen till jobbet är däremot oklart. Google själva tror att det är en verklighet om 10-15 år medan en rapport från KPMG sammanfattar att det kommer fortare än vi tror. När än den förarlösa bilen står i var mans garage så väntar radikal förändring runt nästa gathörn.

Google-bil

Många positiva kedjereaktioner

Med automatiserade bilar som kan köras tätt intill varandra ökar kapaciteten på befintliga vägar vilket underlättar för världens redan överbelastade städer. När bilen kan släppa av sina passagerare och sedan själv köra iväg så minskar behovet av parkeringsplatser.

Eftersom 90 % av alla trafikolyckor beror på den mänskliga faktorn blir förarlösa bilar ”nästan omöjliga” att krocka. Då kan de konstrueras med nya och lättare material som är både billigare och mindre energikrävande. Här får nya aktörer i bilindustrin ett gyllene tillfälle att utmana dagens marknadsledare.

När massproducerade bilar kom innebar det en förändring i hela samhället. Vilka samhällsförändringar kommer vi att uppleva med förarlösa bilar? Vilka av dagens affärsmodeller kommer att brutalt utmanas och vilka nya kommer att födas?

Datorer blir aldrig trötta och är alltid nyktra

Trafikverkets nollvision blir glädjande nog en fantastisk verklighet och därmed minskar behovet av akutmottagningar och rehabilitering. När bilpendlare kan arbeta, sova eller se en film blir allt längre sträckor uthärdliga.

Eftersom människan inte längre är i kontroll av körningen så behövs ingen trafikförsäkring. Genom följsammare körning kommer bränsleåtgången bli mer ekonomisk oavsett typ av drivkraft. Slitaget på både bilar och vägar kommer att bli mindre.

Förarlösa bilar är programmerade att följa trafikregler så därför får trafikpoliser och parkeringsvakter söka nya jobb. Åkerier kör obemannade konvojer av bussar och lastbilar genom hela Europa. Handelsresande kan välja att resa från stad till stad i förarlösa och trivsamma husbilar. Det leder i så fall till mindre antal hotellnätter.

Till skillnad från dagens bilpooler där användarna måste hämta och lämna bilarna på speciella ställen skulle bilarna i stället kunna komma och hämta upp dem på önskad plats. Alltså som taxibilar fast utan chaufförer. Och alla, även folk med synskada eller annat handikapp, skulle kunna njuta av de friheter som transportmedlet bil medför.

Det är många positiva kedjereaktioner som förväntas komma med förarlösa bilar. Det enda som skulle kunna motarbeta dess framfart är sociala och kulturella värderingar. Bilen anses som ett instrument av frihet. Att bara kunna hoppa in i bilen och själv styra dit man vill, när man vill.

Känns det långsökt?

Tekniken finns redan och Google är långtifrån ensamma om att experimentera på allmänna vägar. GM har visat en liten självstyrande elbilsprototyp som är tänkt att ersätta småbilar i städer för att få ner utsläppsnivåer. Audi har länge arbetat med TTS Pikes Peak och Mercedes har sin Benz S. Många bilar går sedan länge att få med både parkeringsautomatik och antikrocksystem.

Volvo Personvagnar ligger långt fram i utvecklingen av den förarlösa tekniken. Tester har genomförts där föraren kan släppa ratten och ägna sig åt annat medan bilen gör jobbet. Vi har kommit så långt att tekniken finns på plats, säger Per-Åke Fröberg på Volvo. Det här går att genomföra om rätt infrastruktur skapas för det.

Om bilproducenter tar förarlösa bilar på allvar så är det hög tid att även andra branscher gör det. Vad innebär det för dig personligen, för ditt företag, dina konkurrenter och dina partners?

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Praktisk projektledning
Lyckas med dina projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Projektledar­programmet
En helhetssyn på projektarbete
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Lean and Agile for Strategic Leaders
Skapa resultat med superfart
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prosci Change Management Certification
Certifiering inom förändringsledning
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
COBIT 5 Foundation
IT Governance-ramverket
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Praktisk projektledning steg två
Genomför och avsluta projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Lead Developer
En karriärväg för utvecklare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Coaching i affärsengelska
Förbättra din affärsengelska
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.5
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad programledare
Digitala transformationer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad chefsarkitekt
Ledarskap i arkitektur och handling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Grunderna för DevOps
Så kommer du igång
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager/Product Owner SAFe 4.5
Certifierad SAFe PM/PO
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prosci – Delivering Project Results
Change Management Workshop for Project Managers
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Planning – ISPMA Excellence level
Certification program for software product managers
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Strategy – ISPMA Excellence level
Certification program for software product managers
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Digital Transformation
Utveckla organisationers digitala förmågor
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer