Miljösmart varumärkes-positionering

Jan Hedestam måndag 3 nov 14


INNOVATION Du ser och använder den. Du tar den för given. Den är så självklar att du inte tänker på den, men du klarar dig inte utan den.

no

Klädgalgen. 

Oavsett om du möter den i en butik, på ett museum, ett hotell eller hemma hos någon kommunicerar det något. Form, färg och material säger mer än du tror. 

Nu kan vi lägga till en dimension till – som varumärkskommunikatör.

LindexSkylt

Ekoligens har skapat ett helt nytt sätt att sätta värde på klädgalgen 

Det handlar inte längre om att producera galgar till så lågt pris som möjlig eller att skapa kostsamma retursystem för att återanvända och cirkulera plastgalgar för att möta kundernas krav på ökat miljömedvetande.

Genom att bryta materialmonopolet har Ekoligens skapat en ny spelplan.

De möter kundernas större krav på ekologiskt tänkande i hela värdekedjan och skapar möjligheter till positionera sitt eller andra varumärke. Plötsligt är begrepp som värde av antal visningar, det som sätter priset på galgen snarare än kostnaden för att producera den. 

Genom att skapa värde för kunden diskuterar Ekoligens värdet med ansvariga för kunderbjudande och varumärkesstrateger inte priset med inköpsavdelningen. 

Gammal idé i ny tappning – storytelling på riktigt

En 50 år gammal galge, hittad i en storstädning. En drygt nittioårig släktings väckta minnen från London på 60-talet. Det blev början på en berättelse och en idé som två kompisar ville göra någonting av.

 

Berättelsen från London gav kompisarna Patrik Enbacka och Jonas Skoglund insikten om styrkan i galgen som varumärkeskommunikatör mod att sätta igång ett projekt, EcoligentPaper, som idag är ett företag – Ekoligens AB, med en etablerad skalbar affärsmodell, och nya idéer på gång. Genom att byta ut den fossilbaserade plasten mot ett miljövänligt och återvunnet material som går att återanvända igen, bryter man upp ett etablerat monopol baserat på nya värderingar.

Men en idé räcker inte, den måste fungera i ett sammanhang också. I affärsmodellssammanhang pratar vi ofta om en ”front stage” – det kunderna ser och upplever och där intäkter genereras.  Ett ”back stage” – det som behövs för att leverera det kunderna upplever och som orsakar kostnader. 

”Vi såg tidigt att det var svårt att ersätta alla galgar i plast i produktionskedjan från fabrik till butik. Som varumärkesbärare är den däremot en effektiv budskapsbärare i butik. För de varumärken som valt att vara ekologiska är ett ekologiskt tänk kring butiksskyltningen en nödvändighet”, berättar Patrik Enbacka VD på Ekoligens. ”Vi tittade även på butikskedjor som har ett miljötänk i sina produktval och hittade en match i Granit, som nu säljer sin egen design av våra galgar.”

Hotellkedjor var ytterligare ett kundsegment som vi funderade på att adressera. De flesta jobbar med tvål, schampo, tvättmedel, handdukar på golvet etc för att visa sitt miljöengagemang. Nu kan de visa styrkan i sin miljöpolicy på ytterligare ett sätt och låta kunderna ta med galgarna hem. Kanske hittas en galgen om femtio år i en garderob och skapar nya berättelser.” avslutar han.

Ofantligt stor marknadspotential

På vägen från konfektionsfabrik till butik konsumeras enbart i Sverige 1,5 miljarder galgar per år, de flesta fortfarande i plast. Idag hade förmodligen ingen kommit på tanken att använda icke förnyelsebara råvaror för att producera något som i bästa fall hamnar i ett värmekraftverk eller möjligen återanvänds en eller flera gånger.

Det finns etablerade lösningar för att återanvända plastgalgar – men det konceptet utgår fortfarande från att använda fossila material. Både vid produktion och transport tillbaka till konfektionsfabrikerna.

Houdini har i sin butik i Göteborg tagit ett steg till och skapat Sveriges och kanske världens grönaste butik, där är galgen som varumärkesbärare en tydlig markör på deras medvetna miljöval.

Houdini

Inte konstigt att pappersindustrin ser stora möjligheter i att hitta nya möjligheter för sina förnyelsebara råvaror.

Men att ställa om logistiken från fabrik till butik kräver att slutkonsumenterna ställer krav på utökat synligt miljöengagemang från klädbutikskedjorna.

De flesta har idag omfattande både hållbarhetsplaner och CSR-engagemang som man följer och skapar engagemang för hos personalen. Men fortfarande syns förvånansvärt lite och ute i butikerna.

Jan Hedestam är en av lärarna på Dataföreningen Kompetens utbildning Business Model Design. Bilder från Ekoligens AB.

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Business Intelligence
Metoder för ett lyckat BI-projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visuell workshopledning
Inriktning på mål och strategiutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Nyttovärdering och business case – Peng steg 1
Värderar och ökar nyttan
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Iasa – Solution Architecture
Associate Course
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Peng steg 2
Certifiera dig som Peng-ledare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att införa Scaled Agile Framework (SAFe)
Scaled Agile Framework®
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Business Model Design
Strategisk affärsutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Data Scientist
For business
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Tjänstedesign
Värdeskapande kundupplevelser
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.0 – i praktiken
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visualisera verksamhetens förmågor
Synliggör värdeflödet
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Definiera KPI:er för kundnytta
Sätt mätetal för kundupplevelsen i era digitala produkter
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
GDPR – nyheter och praktisk anpassning
Så kommer du igång!
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prova på affärsmodellering
Praktisk övning i affärsmodellering
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer