Måndagsöppet och lust till återbesök

Linus Malmberg & Björn-Erik Willoch onsdag 10 apr 13


AFFÄRSARKITEKTUR Det har hänt något i museivärlden de senaste åren. Allt fler lyckas förena konstnärlig höjd med ekonomisk framgång. Kanske är nyckeln en genuin vilja att få besökaren att komma igen? Alla som är intresserade av affärsmodeller bör i varje fall ta sig en titt.

Foto: Max Plunger (bilden beskuren)

På Victoria and Albert Museum (V&A) i London pågår sedan 23 mars utställningen ”David Bowie is”. Samtliga biljetter till utställningen – som pågår ända fram till 11 augusti – är slutsålda. De släpptes på nätet för ungefär 150 kronor. De 300 objekten som speglar artisten David Bowies liv och gärning lockar en jättepublik och utställningen har i de flesta recensioner fått översvallande kritik.

V&A är ett utmärkt exempel på hur affärsmodellen för moderna muséer radikalt har förändrats de senaste åren. Med hjälp av sponsorer (Gucci och Zennheiser) och en omfattande kringförsäljning av Bowie-material har muséet lyckats förena konstnärlig höjd med ekonomisk framgång.

Fotografiska 

Bröderna som siktar på besökare snarare än anslag

Vid Stadsgårdskajen i Stockholm i Stora Tullhuset öppnade i maj 2010 Fotografiska muséet. Bakom initiativet stod bröderna Jan och Per Boman som båda har en gedigen bakgrund inom den fotografiska branschen. I en djärv satsning har de etablerat en helt privatfinansierad institution för fotokonst.

Det är en framgångssaga som redan under det första året kommit att överträffa de högt uppsatta målen. Under 2012 hade de 400 000 besökare och en omsättning på närmare 100 miljoner kronor. Att döma av resultatet från 2011 – som var 9 procent på 69 miljoner i omsättning – så är det ett företag som går med ett hälsosamt överskott.

Det här står i stark konstrast till den traditionella bilden av ett svenskt muséum där kampen om anslagen – och besökarna – är den ständiga utmaningen. När bröderna Broman började skissa på sin idé 2008 gjorde de det utifrån en kundorienterad utgångspunkt. De hade identifierat ett tomrum och ville fylla det genom att skapa en mötesplats som innehöll flera för besökaren attraktiva komponenter – utställningslokalerna kompletterades med upplevelser som bokhandel, restaurang och aktiviteter.

Julöppet, kvällsöppet, måndagsöppet

Visionen var att skapa en mötesplats där fotografi stod i centrum. Framgångssagan är omvittnad och uppmärksamheten kring den långa raden av välbesökta utställningar har varit stor. Med hjälp av generösa öppettider (öppet dagligen 9-21 och till 23 torsdag till lördag) och ett tänjande på gränserna till vad ett muséum är och ska vara har de fyllt byggnaden med mer än bara foton.

Det har blivit en mötesplats med konserter, konferenser och andra event. De ger utbildningar i foto men också i ”konst och vin” – och lockar lunch- och middagsgäster till de populära restaurangerna.

Det kostar 110 kronor i entréavgift och för att besöka restaurangen måste man betala inträde. Publiktrycket har varit enormt och det är inte ovanligt att man får köa. Framgångsfaktorn ligger i synen på den museibesökaren.

De har helt enkelt lyckats skapa en modern affärsmodell för den moderna konstkonsumenten. Muséet är en lättillgänglig och öppen plats där många vill vara. Vinsten blir dubbel: besökarna får möjlighet att själva välja hur de vill spendera sin tid och muséet förstärker sin attraktionskraft.

Igenkänning och förnyelse

Där andra muséer vill locka så många besökare som möjligt tänker Fotografiska att varje besökare ska komma många gånger. Jag gissar att ett viktigt nyckeltal för deras affärsmodell är antal besök per besökare.

Ett sådant förhållningssätt skapar ett driv mot ständig förnyelse och därmed något nytt att upptäcka vid varje besök samtidigt som det driver en attraktiv igenkänningsfaktor. I det finns det mycket att lära – inte bara för andra muséer utan för alla oss som jobbar med affärsmodellinnovation.

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Business Intelligence
Metoder för ett lyckat BI-projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visuell workshopledning
Inriktning på mål och strategiutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Nyttovärdering och business case – Peng steg 1
Värderar och ökar nyttan
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Peng steg 2
Certifiera dig som Peng-ledare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att införa Scaled Agile Framework (SAFe)
Scaled Agile Framework®
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Business Model Design
Strategisk affärsutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Data Scientist
For business
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Tjänstedesign
Värdeskapande kundupplevelser
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.0 – i praktiken
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visualisera verksamhetens förmågor
Synliggör värdeflödet
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Definiera KPI:er för kundnytta
Sätt mätetal för kundupplevelsen i era digitala produkter
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
GDPR – nyheter och praktisk anpassning
Så kommer du igång!
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prova på affärsmodellering
Praktisk övning i affärsmodellering
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer