Fem egenskaper på framgångsrika företag

Robert Elm & Mathias Kristiansson torsdag 18 okt 12


HÅLLBARA FÖRETAG Idag upptäcker många företag att deras affärsmodell inte längre fungerar. Låt oss ta en närmare titt på dem vars prestanda är stabil över tiden. Det kan låta idealistiskt, men de företag som lyckas hittar otraditionella sätt att konkurrera, de fokuserar stenhårt på vad som är viktigast för sina kunder och de tar fasta på hur deras produkter och tjänster kan göra skillnad.

Här är fem områden som de bästa företagen behärskar:

1. De upptäcker möjligheter på osannolika ställen

Framstående organisationer är alltid på jakt efter möjligheter som andra inte ser. Tänk på vad Steve Jobs gjorde med Apple. Han sökte och skapade nya branschområden istället för att konkurrera på redan mycket mättade marknader. Ledare på jakt efter nya möjligheter och med modet att ta okonventionella vägar kommer kontinuerligt att pröva sig fram till dess att formeln är rätt.

De bästa företagen fokuserar på det som skapar nya typer av kundupplevelser. De går in i projekt som de flesta skulle se som onödiga eller alltför komplicerade att investera i. Det resulterar ofta i produkter och tjänster som gör människors liv roligare, säkrare och enklare att hantera.

Uppenbarligen är Apples iPad ett utmärkt exempel på detta, men det finns många andra som till exempel Skype, Facebook, Google, Nespresso, Spotify och Zipcar.

2. De är strukturerade och entreprenöriella

Det här är en knepig en, men de bästa företagen bemästrar den. Företag som Gore, Google och Facebook har utvecklat en företagskultur som är operationellt strukturerad men samtidigt entreprenöriell i hur de uppmuntrar medarbetare att tänka, agera och innovera.

De välkomnar öppenhet och fördomsfrihet. Samtidigt som de når organisationens resultatmål så förmår de säkra en kreativ och nytänkande företagskultur.

Här krävs en ledning som litar på folk och firar skillnader. Ledare som inser att det finns många sätt att nå framgång och att en mångfald av tankar och idéer ofta resulterar i oväntade upptäckter. De ser vad andra inte ser, gör vad andra inte gör, och fortsätter framåt trots att förnuftet säger stopp. Här är en lista över 10 ”olyckshändelser” inklusive mikrovågsugn, viagra, isglass, penicillin och konjak.

3. De tappar inte fokus vid kriser

Osäkerheten i ekonomin gör det svårt för företag att vara fokuserade. Men på dagens marknad handlar strategi inte bara om att förutse konkurrentens nästa nya produkt eller reklamkampanj. Snarare handlar det om att ha en instinktiv känsla för trender och förändringar i sin närhet. Företag med hög strategisk inriktning har en talang att förutse både naturliga och udda skeenden på marknaden.

Företag som Nokia överrumplades av den radikala teknikaccelerationen på plattformarna Android och iPhone. De flesta biltillverkare och konsumenter chockades av den plötsligt nygamla Hyundai och dess systerföretag KIA som tagit marknadsandelar i hela världen. Hur kommer de svenska mediebolagen att reagera på nyligen Sverigelanserade Netflix och Magine?

Strategisk inriktning kräver ett ledarskap med cirkulär vision. En 360°-kapacitet att se runt, under och bortom den traditionella affärsmodellen. Ett kontinuerligt sökande i att förutse förändringar och att hitta de mest hållbara möjligheterna.

4. De för samman passionerade människor

Det som får en individ eller organisation att lyfta är inte det som kan mätas eller vägas. Det mesta av kompetensen utgörs av något annat, något som är svårt att sätta fingret på. Det som ryms i begreppet ”annat” handlar om saker som passion, ambition, förmåga att inspirera och att skapa förväntan. Om ett entreprenörstänkande som genomsyras av uthållighet och modet att välja och ta ansvar.

De bästa företagen lyckas attrahera oumbärliga människor med passion, ambition och modet att våga handla. Det handlar om inspiratörerna, entreprenörerna, de intuitiva, kloka galenskapare som aldrig behövt visa ett cv, för att det inte varit intressant. De som testar nya idéer och som någonstans i djupet av sig själva vet att de kan förändra vad de vill.

Världen behöver passionerade individer och grupper som vill och kan förändra världen. Inte prydliga cv:n staplade på hög på personalavdelningens skrivbord.

5. De bygger en bättre värld

De bästa företagen förenar lönsamhet och samhällsutveckling. De använder sitt varumärke för att skapa sociala värden som reflekterar och multiplicerar. Till exempel samarbetar IKEA med UNICEF för att skapa ett program för att förhindra barnarbete genom att ändra de villkor som från början ledde till barnarbete, d.v.s. fattigdom, hunger och analfabetism.

Den största marknadspotentialen finns idag i de sociala behoven, säger strategigurun Michael Porter. Det handlar i grunden om innovation. . . om att se möjligheter, om att se nya kunder som du aldrig tänkt på. I den processen förbättrar företaget inte bara sitt eget resultat, utan bidrar förhoppningsvis även till en bättre värld.

Denna typ av ”välgörenhetsarbete” kan tyckas vara bara marknadsföring, eller ännu värre, en distraktion från den nedersta resultatraden. Men det är kännetecknet för ett verkligt stort företag att inse att en känsla av uppdrag och syfte inspirerar både anställda och kunder.

När vi arbetar för eller gör affärer med företag som verkligen försöker göra världen till en bättre plats, skapas energi och växtkraft. Vi ser plötsligt möjligheter i nya områden och är villiga att ta risker för att nå högre.

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Praktisk projektledning
Lyckas med dina projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Projektledaren, gruppen och ledarskapet
Utveckla dina färdigheter att hantera olika ledarsituationer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Projektledar­programmet
En helhetssyn på projektarbete
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Lean and Agile for Strategic Leaders
Skapa resultat med superfart
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prosci Change Management Certification
Certifiering inom förändringsledning
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
COBIT 5 Foundation
IT Governance-ramverket
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att coacha som ledare
Ger färdigheter i ett coachande ledarskap
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att övertyga som ledare
Bemästra förhandlings- och presentationsteknik
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Advanced Agile Team Leadership
Fördubbla ditt teams produktivitet
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Praktisk projektledning steg två
Genomför och avsluta projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Lead Developer
En karriärväg för utvecklare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Coaching i affärsengelska
Förbättra din affärsengelska
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att införa Scaled Agile Framework (SAFe)
Scaled Agile Framework®
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.0 – i praktiken
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad programledare
Digitala transformationer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
NLP för IT
Kommunicera effektivt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad chefsarkitekt
Ledarskap i arkitektur och handling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer