DJ:s får fansen att jubla över PR-samarbeten

Linus Malmberg & Björn-Erik Willoch fredag 19 okt 12


AFFÄRSARKITEKTUR Rolling Stones ger sig ut på ännu en turnérunda och får därmed som vanligt stålarna att rulla in stort. De amerikanska hårdrockarna Kiss kommer till Sverige för att spela nytt material liksom brittiska Iron Maiden. Men nu har gubbrockarna börjat få konkurrens av DJ:arna, som inte bara verkar ha kommit för att stanna – de har fört med sig en helt ny affärsmodell.

De senaste åren har en ny genre börjat konkurrera med de klassiska rockarna. DJ-kulturen har boomat med världsstjärnor så som 23-åriga Tim Bergling, även känd som Avicii, DJ-trion Swedish House Mafia och fransosen David Guetta.

Dessa DJ:s har på kort tid nått en stjärnstatus som många musiker bara kan drömma om, och de skapar dansfester i megaformat!

Som få andra har den svenska DJ-gruppen Swedish House Mafia (SHM) lyckats ta position i det nya musiklandskapet. Gruppen består av de tre kända DJ:erna Axwell, Sebastian Ingrosso och Steve Angello som inledde sitt samarbete 2008. De har varit synnerligen framgångsrika i att skapa ett nytt koncept där musikalitet hittat nya former för skapande.

Medvetet eller ej har de tre DJ:erna skapat en extraordinär affärsmodell, med större efterfrågan på sina konserter än världsstjärnor som Madonna och Lady Gaga.

Gruppen som gjorde tvärtom

Redan från start har SHM valt en mycket kommersiellt betonad affärsmodell. Till skillnad från många andra artister så inledde de inte karriären med att ge ut sina låtar på album, utan valde istället att producera och släppa fristående singlar som snabbt blev megahits.

Dessa hits gjorde det möjligt för SHM att gå vidare och skapa extraordinära house-shower på jättearenor.

PR-samarbeten en naturlig del av affärsmodellen

För SHM stavas alltså framgångsreceptet kommersiellt gångbart. Oavsett om det handlar om fokus på inkomstbringade jätteshower, eller det omtalade samarbetet med Absolut Vodka (där SHM producerar en låt med tillhörande musikvideo helt tillägnad den starka drycken) så har den kommersiella drivkraften varit i centrum från start. Och det har gått hem hos fansen!

Genom att konsekvent inleda samarbeten med varumärken som stärker deras eget varumärke har de gjort succé.

Senast i raden av PR-samarbeten är en satsning tillsammans med Carlsberg som integrerar sociala medieplattformar för att berätta historien kring Swedish House Mafia inför deras sista spelningar i november. Satsningen bygger på att fansen själva interagerar och lägger upp material om SHM i form av bilder och texter, på Carlsbergs plattform.

We came, we raved, we cashed in

Man kan inte annat än medge att konceptet Swedish House Mafia har lyckats – både affärsmodellsmässigt och musikaliskt. I dagarna toppar SHMs senaste singel ”Don’t Worry Child” bland annat listorna i England, Sverige, Irland och Belgien.

Trots att gruppen är omåttligt populär ska den nu alltså begravas.  Kanske är det ett smart drag - på 40 minuter såldes samtliga biljetter till deras avskedskonsert på nya Friends Arena slut. Extrakonserter fick sättas in och det blir nu sammanlagt tre avskedskonserter för drygt 100 000 personer. Det är ett svenskt rekord som står sig väl internationellt.

Och nu lider framgångssagan mot sitt slut. Men med tanke på de kommersiella framgångar som deras avsked har inneburit kan man inte annat än fundera över om inte även det var en del av deras framgångsrika plan.

Den som skriver en kommentar i anslutning till artiklar på trendspaning.se är själv ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för trendspaning.se.

Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Annons från dfkompetens.se
Business Intelligence
Metoder för ett lyckat BI-projekt
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visuell workshopledning
Inriktning på mål och strategiutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad CIO
Inspiration, kunskap och nätverk
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Nyttovärdering och business case – Peng steg 1
Värderar och ökar nyttan
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Peng steg 2
Certifiera dig som Peng-ledare
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Att införa Scaled Agile Framework (SAFe)
Scaled Agile Framework®
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Business Model Design
Strategisk affärsutveckling
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad Data Scientist
For business
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certifierad affärsarkitekt Master
Affärsmodeller som fungerar och värdeerbjudanden som säljer
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Certified Product Manager – ISPMA Foundation level
För dig som vill bli produktchef
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Tjänstedesign
Värdeskapande kundupplevelser
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Leading SAFe 4.0 – i praktiken
Certifierad SAFe Agilist – Scaled Agile Framework (SAFe)
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Visualisera verksamhetens förmågor
Synliggör värdeflödet
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Definiera KPI:er för kundnytta
Sätt mätetal för kundupplevelsen i era digitala produkter
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
GDPR – nyheter och praktisk anpassning
Så kommer du igång!
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer
Annons från dfkompetens.se
Prova på affärsmodellering
Praktisk övning i affärsmodellering
Läs mer på dfkompetens.se
Läs mer